Wereld Natuur Fonds & NMF Limburg - Natuurkracht.org

Hoe maak je bewoners van het Geul- en Gulpdal bewust van natuurlijke oplossingen tegen wateroverlast?

Op 14 juli 2021 werd Zuid-Limburg verrast door een extreme hoeveelheid regen- en rivierwater. Met een enorme snelheid en kracht overstroomde beken, weilanden, straten en dorpen. De gevolgen voor burgers en ondernemers in het Geul- en Gulpdal waren enorm. De gevolgen van klimaatsverandering aan den lijve.

Om het Geul- en Gulpdal toekomstbestendig te maken tegen gevolgen van klimaatsverandering werd in 2022 Natuurkracht gelanceerd. Het nieuwe fonds en innovatieprogramma door initiatiefnemers Natuur en Milieufederatie Limburg, Het Limburgs Landschap, ARK Natuurontwikkeling, Natuurmonumenten en het Wereld Natuur Fonds. Financieel ondersteund door de Nationale Postcode Loterij.

  • Merkstrategie
  • Campagnes
  • Website- en app development
  • Online en Interactief
  • Film
  • Fotografie
Disciplines

De vraag

Mockus werd gevraagd om een campagne en online platform te ontwikkelen voor Natuurkracht. Daarvoor werden vier campagnedoelstellingen bepaald:

  1. Vergroten van de naamsbekendheid van Natuurkracht en het Natuurfonds gedurende 2023-2025.
  2. Inwoners van het Geul- en Gulpdal bewust maken van de kracht van natuurlijke oplossingen tegen wateroverlast.
  3. Betrekken en promoten van Natuurkracht samenwerkingspartners en stakeholders.
  4. Bewegingsopbouw vergroten met een enthousiaste community en lokale ambassadeurs werven.

Strategie

De insteek
De Natuurkracht campagne is prikkelend, positief en lokaal, en biedt iedereen in het Geul- en Gulpdal praktische handvatten. Mensen worden gestimuleerd om na te denken over de vraag 'wat zou de natuur doen bij wateroverlast? Door inspirerende voorbeelden uit de natuur te laten zien, praktische tips te geven en events te organiseren, motiveren we bewoners en ondernemers uit het Geul- en Gulpdal om zelf mee te doen met Natuurkracht.

Zo creëren we een positieve lokale beweging die laat zien dat Natuurkracht de regio verbeterd en mensen trots maakt. Samenwerkingspartners van Natuurkracht zijn actief betrokken en krijgen aandacht in de campagne voor meer draagvlak en een groter bereik.

Wat doet de natuur bij wateroverlast?

Deze kernvraag prikkelt het denken. Dit motiveert inwoners van het Geul- en Gulpdal om zelf het antwoord te vinden, te delen of te ontdekken op de website Natuurkracht.org.

Op de campagnesite informeren we over het Natuurfonds, de oorzaken en gevolgen van wateroverlast, inspireren we met natuurlijke oplossingen en geven we tips om zelf aan de slag te gaan. In de tuin, buurt of in het landschap. Ook worden lokale Natuurkracht evenementen in het Geul- en Gulpdal overzichtelijk weergegeven op een kalender en is er een wekelijks spreekuur waar experts bewoners en ondernemers adviseren.

Wat zou de natuur doen bij wateroverlast?

Aanpak

Om inwoners bewuster en enthousiast te maken voor natuurlijke oplossingen tegen wateroverlast kozen we voor een gefaseerde aanpak. Waarbij we de eerste periode (begin 2023) vooral hebben gewerkt aan naamsbekendheid van Natuurkracht en het Natuurfonds (doelstelling 1). Hierna verlegden we de focus op bewustwording door middel van inspiratie en het betrekken en promoten van samenwerkingspartners (doelstellingen 2 en 3). Het versterken van een community en lokale ambassadeurs werven (doelstelling 4) is een duurzaam proces van lange duur en startte in het najaar van 2023.

Campagnemiddelen

We kozen voor een co-creatieve aanpak met de projectgroep van Natuurkracht. In verschillende werksessies vertaalden we wensen door naar een campagnestrategie en communicatieplan. Vanuit hier ontwikkelden we de verschillende campagnemiddelen:

  • Campagnebeelden
  • Campagne website natuurkracht.org
  • Flyers en posters
  • Social media campagne
  • Social advertising (banners)
  • Toolkit voor samenwerkingspartners
  • Tooltkit voor pers

Natuurkracht.org

Voor de campagnewebsite werkten we met een vergelijkbare aanpak. In een gefaseerde samenwerking met Natuur Milieufederatie Limburg, Natuurmonumenten en Wereld Natuurfonds bepaalden we de structuur, functionaliteiten en look-and-feel van de campagnewebsite. Het doel van de website is mensen informeren over Natuurkracht, te inspireren met natuurlijke oplossingen en te activeren om mee te doen met Natuurkracht.

Iets vertellen over de functionaliteiten zoals de interactieve kaart, de reis van druppel, visualisaties, het gebruiksvriendelijke cms ….

Wil je meer informatie over de case of wil je graag zelf aan de slag met je merk? Dat kan. Neem contact met ons op voor een kennismaking.

Meer weten over deze case?