Onderzoeken laten zien dat de lees- en taalvaardigheid van leerlingen in Nederland de laatste jaren sterk achteruitloopt. Bij een kwart van de vijftienjarigen is de leesvaardigheid zelfs onvoldoende om goed mee te kunnen doen op school en in de maatschappij. Hoog tijd voor actie dus! Samen met het Limburgs Leesoffensief ondersteunen we het basis- en voortgezet onderwijs om lezen in de klas gemakkelijker en leuker te maken.
We ontwikkelden een campagne voor Cubiss Limburg om het onderwijs in Limburg (po en vo) op te roepen om minimaal een kwartier per dag vrij te lezen in de klas. Dat wil zeggen: leerlingen mogen zelf iets te lezen uitkiezen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat elke dag lezen in je favoriete (strip)boek of magazine leesplezier vergroot én de lees- en taalvaardigheid verbetert.
Tijd voor: Het Limburgse Kwartiertje. De titel verwijst naar het stereotype beeld van Limburgers, die het niet al te nauw nemen met de tijd. We kozen ervoor om deze associatie juist positief in te zetten. Doe mee met het Limburgs Kwartiertje: maak het verschil met 15 minuten vrij lezen in de klas.
Doelgroep
De campagne richt zich vooral op bestuurders en leerkrachten van po en vo scholen en laat het onderwijs zien dat een kleine inspanning van slechts 15 minuten lezen, een grote impact heeft op het verminderen van taalachterstanden. En niet onbelangrijk: het zorgt ervoor dat leerlingen lezen leuker gaan vinden!
Doelstellingen
We maakten de volgende campagnemiddelen:
Naast de campagne biedt het Limburgs Leesoffensief scholen ondersteuning op het gebied van leesbevordering en leesplezier en organiseert ze symposia en kennissessies. Het Limburgs Leesoffensief is een samenwerking tussen Cubiss Limburg, de Limburgse Bibliotheken en Provincie Limburg.
Op 15 september organiseerden we een leesactie op 38 scholen in Limburg. Meer dan 8.400 leerlingen deden mee en lazen uit hun favoriete tijdschrift of boek. Bij de opening van de Leesestafette op basisschool 't Kirkeveldsje in Schimmert, sprak leesambassadeur Tirsa With de leerlingen toe via een live verbinding. Na een gezamenlijk aftelmoment begonnen alle 38 scholen tegelijkertijd met het vrij lezen in de klas. Wanneer vijftien minuten voorbij waren, begon de volgende klas. Deze actie kreeg veel regionale persaandacht.