Platform Veilig Ondernemen Limburg

Hoe maak je ondernemers bewust van de risico's van ondermijnende criminaliteit? En hoe vergroot je de meldingsbereidheid?

Ondermijnende criminaliteit, waar onderwereld en bovenwereld samenkomen, is ook in Limburg een groot probleem. De gevolgen voor de maatschappij en het ondernemersklimaat zijn groot. Zo veroorzaken hennepplantages brandgevaar in woonwijken, gaan eerlijke ondernemers failliet doordat malafide bedrijven geld witwassen en producten onder de kostprijs verkopen en ervaren ondernemers geweld en intimidatie om hun leegstaande schuur te verhuren.

Platform Veilig Ondernemen Limburg vroeg Mockus om een bewustwordingscampagne te ontwikkelen om ondernemers te informeren over de gevolgen van ondermijnende criminaliteit. De campagne is een initiatief van Platform Veilig Ondernemen Limburg (PVO-L), de Provincie Limburg, RIEC Limburg, de politie, Regiodeal Parkstad en gemeenten in Zuid- en Midden-Limburg.

  • Merkstrategie
  • Campagnes
  • Website- en app development
  • Online en Interactief
  • Film
  • Fotografie
  • Identity design
  • Copywriting
Disciplines

Aanpak

Mockus ontwikkelde de campagne met de slogan: Horen Zien Melden! Een variant op de uitdrukking 'wat je ook hoort of ziet, je houdt je mond erover'. De campagne roept juist ondernemers op om goed op te letten en signalen van ondermijning te melden bij Meld Misdaad Anoniem (M.), de gemeente of de politie. Want elke melding telt!

De campagne wil het volgende bereiken:

  • Ondernemers informeren over de gevolgen van ondermijning.
  • Ondernemers leren signalen van ondermijning te herkennen.
  • Ondernemers laten inzien dat ze zelf invloed hebben op een veilig ondernemersklimaat.
  • Ondernemers aansporen om vaker te melden bij M.
  • Ondernemers laten zien dat melden zin heeft (resultaten delen).

Middelen

De campagne bereikt de doelgroep zowel online als offline via diverse middelen. We ontwikkelden het volgende:

  • Campagnehuisstijl en beeldmerk
  • Website Horenzienmeldenlimburg.nl
  • Interactieve campagnefilm over ondermijning in de stad (2022)
  • Campagnefilm over drugscriminaliteit in het buitengebied (2023)
  • Signaleringskaarten met tips om signalen te herkennen
  • Social media campagne en advertising
  • Foto- en videoreportages van bijeenkomsten gemeenten
  • Redactionele artikelen met interviews
  • Promotiematerialen voor gemeenten zoals roll-up banners en folders

Website

We ontwikkelden een campagnewebsite waar ondernemers de campagnefilm kunnen bekijken, tips en informatie kunnen vinden over signalen van ondermijning, en leren hoe ze veilig en anoniem kunnen melden. Daarnaast biedt de website uitgebreidere informatie over de campagne zelf, de betrokken partijen en de initiatiefnemers.

Wil je meer informatie over de case of wil je graag zelf aan de slag met je merk? Dat kan. Neem contact met ons op voor een kennismaking.

Meer weten over deze case?