We zien al jaren een dalende opkomst bij de stembus. Het wantrouwen in de politiek is soms hoog, vooral in provincies buiten de Randstad. Dat blijkt ook weer uit dit NOS artikel.
Het jaar 2022 stond bol van crises en protest. Boeren met omgekeerde vlaggen, werknemers die staakten voor een betere CAO en ‘klimaatklevers’ die zich vastlijmden aan talkshow tafels.
De Provincie Limburg vroeg Mockus een opvallende campagne te ontwikkelen om Limburgers te motiveren om te gaan stemmen tijdens de Provinciale Statenverkiezinen op 15 maart 2023.
Het creatieve concept van de campagne speelt in op deze ontwikkelingen. Met de slogan: “Laat je stem horen” roepen we de Limburger op om zich uit te spreken. Met je stem laat je zien wie je bent, waar je voor staat en wat je belangrijk vindt. Door te stemmen beslis je mee over de toekomst van Limburg, en dat gaat dus ook over jou.
De drie belangrijke doelen van de campagne zijn: informeren over de verkiezingen, uitleggen wat de Provincie doet en activeren om te gaan stemmen. Voor een groot bereik in Limburg ontwikkelden we verschillende online en offlinemiddelen.
In de opvallende campagnebeelden staat een diverse groep Limburgers centraal; zij roepen hun provinciegenoten op om te gaan stemmen. De beelden worden zowel in een outdoor postercampagne als in een online campagne ingezet.
De campagnebeelden verwijzen naar de campagnewebsite: www.Ikkieslimburg.nl Op de website staat een serie van vier korte ‘explainer video’s’ die we produceerden. De video’s informeren Limburgers over wat de Provincie doet, waarom stemmen belangrijk is en hoe stemmen werkt. We kozen voor een toegankelijk verhaal, een sympathieke presentator en herkenbare ‘Limburgse’ beeldtaal. Naast de video’s, geeft de website praktische tips, informatie over deelnemende politieke partijen en een link naar de StemWijzer. Op deze manier maken we de weg naar de stembus zo laagdrempelig mogelijk.