Analoge Fotosafari x Cultura Nova

Hoe kunnen we tijdens Cultura Nova een bijdrage leveren, die past bij de manier waarop we zelf kijken naar de wereld om ons heen?

Snap snap snap. Heel veel foto’s maken. De helft meteen weggooien. De beste nog wat bewerken en op social media gooien. Whoop: de hartjes, likes en reacties stromen binnen. Directe voldoening. En als je onvoldoende likes krijgt, haal je hem er binnen drie minuten weer af.

  • Fotografie
Disciplines
Kunst en cultuur laten ons anders kijken naar de wereld.

Bij Mockus geloven we dat kunst en cultuur ons helpen om anders naar de wereld te kijken. Als basis voor ons digitale werk proberen we om regelmatig afstand te nemen van onze computer. Dat kan door met pen en papier een nieuwe huisstijl te schetsen, door met verf en texturen te experimenteren of door posters te zeefdrukken. Sommige collega’s houden in hun vrije tijd van pottenbakken en anderen lopen regelmatig rond met een analoge camera.

Door filmfotografie ga je vanzelf bewuster fotograferen. Je hebt minder afleiding. Je gaat beter kijken. Je wordt selectiever. Er zit ook een bepaald verrassingselement in, omdat je nooit helemaal weet hoe een foto eruit komt. De relatie tot wat je gemaakt hebt is daardoor ook anders.

Als onderdeel van Cultura Nova 2022 - en naar aanleiding van de lancering van ons eigen M-Lab onderzoek daagden we deelnemers, jong en oud, uit om mee te doen aan onze Analoge Fotosafari. Gewapend met een simpele herlaadbare point-and-shoot camera, een fotorolletje en een bingokaart stuurden we ze op jacht naar toffe beelden in en rond Heerlen. Op de bingokaart staan opdrachten zoals: fotografeer een doorkijkje, een portret, een geometrische vorm of een bewegend object.

In vijf dagen tijd deden meer dan 75 deelnemers mee en ontwikkelden we bijna 3.000 foto’s. Na een eerste selectie, hingen we zo’n 1.800 van die foto’s op in onze pop up galerie en store met bijzondere fotoboeken en -magazines. Per categorie werd door een professionele jury een winnaar uitgekozen en bezoekers reikten de publieksprijs uit. De 17 winnende foto’s werden twee maanden lang aan onze muren geëxposeerd.

5 dagen, 16 opdrachten, 75 deelnemers, 3.000 foto's
"Als je maar 36 kansen hebt, word je plots heel kritisch"

Een aantal reacties van deelnemers:

  • "Het is echt anders kijken door zo’n klein zoekertje."
  • "Ik keek automatisch achter op de camera om te zien wat ik had gefotografeerd."
  • "Door die bingokaart werd het een soort spel."
  • "Het is grappig om te zien hoe iedereen de verschillende opdrachten heeft geïnterpreteerd."
  • "Doordat ik een paar dagen moest wachten voor ik het resultaat kon zien, wist ik niet meer precies welke beelden van mij waren."
Winnaars in 17 categorieën

Wil je meer informatie over de case of wil je graag zelf aan de slag met je merk? Dat kan. Neem contact op met onze accountmanager Derk Zijlker en hij maakt graag tijd vrij voor een kennismaking.

Meer weten over deze case?