ExpatsxMigrants Fotoproject

Is er een verschil tussen een expat en een migrant?

De term ‘expat’ is verstrengeld met positieve aannames over privileges en klasse, terwijl ‘migrant’ vaak iets minderwaardigs suggereert: expats komen wat brengen, migranten komen wat halen.

Maar als beide groepen bestaan uit mensen die hun land van herkomst hebben verlaten in de hoop hun levenskwaliteit te verbeteren, welke criteria hanteren we dan om het onderscheid te maken en wat zijn daar de consequenties van?

Voor ExpatsxMigrants portretteerde onze collega en fotograaf Tetsuro Miyazaki 20 buitenlandse professionals die in Nederland wonen en werken. Hij vraagt jou - de kijker - of je op basis van portret, naam, beroep en land van herkomst een expat of een migrant ziet.

  • Onderzoek
  • Campagnes
  • Fotografie
Disciplines

ExpatsxMigrants is tot stand gekomen door een samenwerking met een divers team onderzoekers bij de Universiteit Maastricht en is gefinancierd door een bijdrage van het Diversity & Inclusion Centre van de Univeristeit Maastricht.

In onderstaande vertelt Tetsuro over zijn beweegredenen om dit project op te starten, interviewt hij twee deelnemers aan het project en vraagt hij een aantal passanten in Maastricht hoe zij naar de beelden uit het project kijken tijdens de straat-expositie.

In het kader van de 30ste verjaardag van het Verdrag van Maastricht, organiseerde Studio Europa Maastricht een burgerpannel: the Conference on the Future of Europe. Om het debat over vooroordelen rondom migratie van de conferentie-ruimte en de veilige omgeving van de universiteit naar de straat te brengen, hebben we het ExpatsxMigrants project twee weken lang in bushokjes door de stad geëxposeerd.

Tetsuro: “Ik ben super enthousiast dat het project nu zichtbaar is voor iedereen in de stad. Ik vind dat dit soort projecten in de publieke ruimte thuis horen, omdat we dan mensen kunnen betrekken die niet per se bezig zijn met de onderwerpen die ik bespreekbaar wil maken.”

Wil je meer informatie over de case of wil je graag zelf aan de slag met je merk? Dat kan. Neem contact met ons op voor een kennismaking.

Meer weten over deze case?