Ambulancezorg Limburg

Hoe breng je twee ambulancediensten met een verschillend DNA bij elkaar?

Op 1 januari 2023 worden Ambulancezorg Noord- en Zuid-Limburg één organisatie. Beide organisaties werken al een aantal jaren intensief samen en hadden bijvoorbeeld al een gezamenlijke meldkamer. Na de formele fusie, is er de wens om met een nieuwe naam en huisstijl naar buiten te treden.

Een nieuwe naam – Ambulancezorg Limburg – was snel besloten. Maar bij een nieuwe organisatie hoort ook een nieuwe merkidentiteit, archetype branding en positionering. Wat is het collectieve verhaal dat de medewerkers van twee organisaties met een verschillend DNA samenbrengt?

  • Merkstrategie
  • Positionering
  • Branding
  • Fotografie
  • Identity design
  • Vormgeving
Disciplines

Strategie en aanpak

Om merkidentiteit, het archetype en positionering te kunnen bepalen, nodigden we niet alleen medewerkers uit van beide organisaties, maar ook vertegenwoordigers van verschillende diensten binnen die organisaties. Van een ambulancechauffeur tot een collega van administratieve dienst en van directeur-bestuurder tot een meldkamer centralist.

Deze sessie leverde interessante inzichten op. Iedereen die kiest om bij de ambulancedienst te werken, gaat tot het uiterste om de best mogelijke zorg leveren. De samenwerking tussen alle schakels in de keten is essentieel om een topprestatie te leveren. Vertrouwen, teamspirit en functioneren als één geheel.

Resultaat

Missie: Voor iedereen, altijd en overal de beste zorg.

De ambulancedienst heeft als plicht om tot het uiterste te gaan om iedereen, altijd, overal in Limburg de best mogelijke zorg te bieden. Dit werk is topsport en onze dienstverlening kan alleen succesvol zijn als het team functioneert als één.

Visie
: Wij zijn er. Als het echt telt.

We pushen onszelf en motiveren elkaar iedere dag om het beste uit onszelf en uit elkaar te halen. We hebben vertrouwen in ons eigen kunnen, in elkaar en in het proces. Om in een veranderend zorglandschap mee te kunnen evolueren, blijven we onszelf constant uitdagen om de dienstverlening, samenwerking en de processen, dag na dag, rit na rit te verbeteren. Soms wat eigenwijs, altijd met grote toewijding.

Archetype: de atleet.

Om het archetype van een klant te bepalen, gebruiken we een zelf ontwikkelde tool waarin iedere deelnemer tijdens de workshop een aantal vragen invult. Omdat iedereen met een andere bril naar zijn of haar eigen organisatie kijkt, kwamen ook deze keer meerdere mogelijkheden uit de test: de beschermer, de bondgenoot en de held. Alle drie zijn eigenschappen die bij iedere medewerker van Ambulancezorg in bepaalde mate aanwezig zijn. Dit zijn de kernwaarden van de organisatie, die ons hebben geleid naar de Atleet, als overkoepelende archetype.

De atleet is hyper gefocust, krachtig, gedisciplineerd en een prestatie gedreven rolmodel. Maar hoe goed hij of zij ook is, het besef is groot dat een topprestatie nooit geleverd kan worden zonder onvoorwaardelijke steun van het team errond.

Brandbook en huisstijlgids.

In een digitaal document hebben we de merkidentiteit en handvatten voor de huisstijl vastgelegd en toegelicht.

Fotografie.

In lijn met de merkidentiteit hebben we medewerkers van Ambulancezorg Limburg gefotografeerd: de middelste medewerker is volledig in focus. Maar hij of zij is nooit alleen. Iedere medewerker van Amublancezorg Limburg wordt steeds bijgestaan door collega's van andere diensten binnen de organisatie.

Middelen

  • Merkidentiteit
  • Archetype branding
  • Positionering
  • Huisstijl
  • Brandbook
  • Fotografie

Wil je meer informatie over de case of wil je graag zelf aan de slag met je merk? Dat kan. Neem contact op met onze accountmanager Derk Zijlker en hij maakt graag tijd vrij voor een kennismaking.

Meer weten over deze case?