Gemeente Heerlen - Schoongenoeg!?

Hoe maak je Heerlenaren bewust van de gevolgen van zwerfafval? En hoe laat je zien dat het anders kan?

Vervuilde straten, rommelige parken en vieze containers. Gemeente Heerlen heeft, net als veel andere gemeenten, een zwerfafval probleem. En daar hebben alle inwoners en dieren van Heerlen last van. Jaarlijks wordt er maar liefs 700.000 kilo zwerfafval in de openbare ruimte opgeruimd. Al die troep kost de gemeente (en dus ook de Heerlenaren) veel geld. Onnodig, want hierdoor wordt de afvalheffing steeds hoger en kan er minder worden geïnvesteerd in de stad.

Gemeente Heerlen vroeg Mockus een inspirerende campagne te ontwikkelen om inwoners bewuster te maken van de negatieve gevolgen van zwerfvuil. En Heerlenaren op een positieve manier te laten zien hoe het ook anders kan. Geen gedragsverandering als hoofddoel, maar juist informeren, prikkelen en inspireren met goede voorbeelden. Bijvoorbeeld laten zien wat de gevolgen zijn van zwerfvuil. Wat de gemeente al doet om straten schoon te houden. Hoe je zelf met zwerfvuil kunt omgaan. En hoe je samen met de buren de wijk schoon kunt houden.

  • Campagnes
  • Online en Interactief
  • Film
  • Fotografie
  • Identity design
  • Copywriting
Disciplines

Strategie en aanpak

Begin 2022 startte onze bewustwordingscampagne ‘Schoongenoeg!?’, met de pay-off ‘Opgeruimd staat netjes’. Met een herkenbare campagne stijl lanceerden we een themawebsite heerlen.nl/schoongenoeg en een social mediacampagne via gemeentelijke kanalen. Via tips, quiz-vragen en feitjes werden Heerlenaren bewust gemaakt van de negatieve gevolgen van zwerfvuil. Maar lieten we ook zien hoe je zelf slimmer om kan gaan met (zwerf)afval. Daarnaast maakten we een aantal persoonlijke video’s waarmee we Heerlenaren een spiegel voor hielden om zelf bewuster met vuilnis om te gaan of de handen uit de mouwen te steken.

Postercampagne & billboards

Tegen de zomer van 20220 werd de campagne ook zichtbaar in de openbare ruimte van Heerlen. Verschillende dierenposters en billboards verschenen langs drukke doorgaande wegen en groengebieden. Hiermee maakten we automobilisten bewust van de gevolgen van zwerfvuil voor lokale kleine dieren in de stad. Met de boodschap: ‘Hey, hier woon ik! Fijn dat je niks in mijn tuin gooit’, riepen we bestuurders op een positieve manier op om afval niet meer klakkeloos uit de auto te gooien.

hey, hier woon ik! Fijn dat je niks in mijn tuin gooit.

Signing ondergrondse containers

Ook in vier Heerlense woonwijken viel de campagne op. Met een ludieke actie transformeerde we vier ondergrondse textiel-containers naar een huiskamer met tv-meubel en Perzisch tapijt. Boodschap voor wijkbewoners: ‘Watblief? Smijt je het thuis ook op de grond?’. Hiermee maken we buurtbewoners ervan bewust dat het niet normaal is om je restafvalzak of grofvuil naast de container te plaatsen.

smijt je het thuis ook op de grond? #schoongenoeg

Middelen

  • Creatieve campagneconcept
  • Campagnestijl
  • Posters
  • Social media berichten
  • Fotografie beeldbank
  • Videoportretten
  • Animatie
  • Signing containers

Wil je meer informatie over de case of wil je graag zelf aan de slag met je merk? Dat kan. Neem contact op met onze accountmanager Derk Zijlker en hij maakt graag tijd vrij voor een kennismaking.

Meer weten over deze case?