ZOwonen Jaarmagazine 2021

Exit saai jaarverslag, hallo sexy jaarmagazine!

Een jaarverslag maken kost veel tijd en geld. Zonde, als je bedenkt dat niemand het vervolgens leest. Dat kan anders.

  • Branding
  • Fotografie
  • Illustratie
  • Vormgeving
  • Copywriting
Disciplines

Jaarverslagen zijn vaak droge kost die alleen maar gelezen wordt door mensen die écht moéten. Toen ZOwonen ons vroeg of dat niet anders kon, krabden we onszelf wel even achter de horen. De vraag: een toegankelijk, leesbaar naslagwerk vol inspirerende interviews met medewerkers, eerlijke achtergrondverhalen met partners en bewoners, mooie portretten en uiteraard het nodige cijfermateriaal in een mooi vormgegeven jasje.

Er waren vooraf veel bedenkingen. Mag het wel van de accountant? En is het niet waanzinnig veel extra werk bovenop het werk dat het nu ieder jaar al is? Er leken in eerste instantie meer beperkingen dan mogelijkheden te zijn. Maar door de gecombineerde inzet van alle betrokken partijen (communicatie, finance, directie en raad van toezicht), zijn we echt tot een bijzonder jaarmagazine gekomen.

Strategie en aanpak

De inspiratie voor dit jaarverslag haalden we dit jaar niet uit andere jaarverslagen, maar uit de magazines die we zelf graag lezen. Met de structuur van de vorige jaarverslagen als leidraad ontwikkelden we een nieuwe bladformule: ieder hoofdstuk bestaat uit een medewerkersinterview, portretfotografie, een ondersteunend achtergrondverhaal en speels vormgegeven kerncijfers.

We vroegen medewerkers hoe zij 2021 beleefd hebben, wat ze op professioneel vlak voor elkaar hebben gekregen, waar ze tegenaan zijn gelopen en waar hun persoonlijke motivatie vandaan komt om iedere dag weer aan de slag te gaan. Het zijn eerlijke verhalen geworden die de lezer een inkijkje geven in één jaar ZOwonen, vanuit een persoonlijk perspectief. Verhalen over vallen en opstaan, meevallers en tegenslagen, successen en soms verdriet.

Het is een blad geworden waarin gebladerd wordt, hoekjes omgevouwen worden en misschien wel pagina’s uitgescheurd worden..


Janine Godderij, directeur bestuurder van ZOwonen: "Het is een blad geworden dat uitnodigt om te lezen. Waarin gebladerd wordt, hoekjes omgevouwen worden, misschien wel pagina’s uitgescheurd worden omdat er mooie verhalen in staan. Een blad waar ZOwonen medewerkers trots mee rondlopen en waarmee ze met anderen het gesprek aan gaan over wat ze allemaal doen. En waarom ze dat doen."


Het volledige jaarmagzine is online te lezen.

Wil je meer informatie over de case of wil je graag zelf aan de slag met je merk? Dat kan. Neem contact op met onze accountmanager Derk Zijlker en hij maakt graag tijd vrij voor een kennismaking.

Meer weten over deze case?