De Rechtenfaculteit ondervond grote concurrentie van populaire universiteiten in grote steden als Amsterdam en Nijmegen. Rechtenstudenten kiezen minder vaak voor een kleine stad als Maastricht. Hoe onderscheid je je dan als Universiteit Maastricht en creëer je toch een voorkeurspositie?
Montage Rick Bergmans
Music & SFX Milan Gijzen (Roestvogel)
Grafische vormgeving Jorg Kuijl
Mockus ontwikkelde een inspirerende wervingscampagne 'De toekomst heeft Rechten'. De campagne behandelt sociale en maatschappelijke thema's zoals 'duurzaamheid' en spreekt studenten aan op hun idealen voor een betere en rechtvaardigere wereld. We hielpen de studie transformeren van een traditionele opleiding naar een opleiding met een hedendaagse visie op grote maatschappelijke vraagstukken. Een wereld waarin je met jouw opleiding Rechten daadwerkelijk het verschil kunt maken om de wereld te verbeteren. Vanuit het principe 'probleemgestuurd onderwijs' maken we dit werkelijk waar en bekijken we rechten vanuit een nieuw en breder perspectief.
Met de campagne spelen we in op de maatschappelijke
drijfveren van generatie Z: de jongeren die op vrijdagmiddag op de
barricade staan. In tegenstelling tot het laten zien van het
traditionele beeld van jurist of advocaat, laten studenten in vier
maatschappelijke thema's zien wat de opleiding voor hen en de wereld kan
betekenen. Hiermee proberen we het niet te winnen op de studentenstad of de Universiteit op zich, maar spelen we in op hogere collectieve waarden. Zo creëren we toch onderscheidend vermogen welke we werkelijk waar kunnen maken.
Een significante toename van 30% van de inschrijvingen van nieuwe studenten buiten Limburg voor de opleiding UM Rechtsgeleerdheid en een grotere naamsbekendheid voor de opleiding Rechten aan de faculteit der Rechtsgeleerdheid. Daarnaast paste de faculteit ook haar curriculum aan rondom de vier maatschappelijke campagnethema's om zo beter aan te sluiten op de boodschap van de wervingscampagne.