Rustig aan met de kraan - WML

Hoe maken we Limburgers bewust van hun dagelijkse drinkwatergebruik en kunnen we ze helpen om er bewuster mee om te gaan?

WML zorgt bijna 100 jaar voor voldoende en betrouwbaar drinkwater voor alle Limburgers. Daarom vinden we het vanzelfsprekend dat er altijd drinkwater uit de kraan komt. Maar door vervuiling, klimaatverandering en een stijgende vraag wordt dit een steeds grotere uitdaging.

Om Limburgers bewust te maken van hun drinkwatergebruik en om ze aan te sporen op sommige momenten minder te gebruiken, ontwikkelden we de campagne 'Rustig aan met de kraan.'

  • Campagnes
  • Online en Interactief
  • Fotografie
  • Vormgeving
  • Copywriting
Disciplines

Strategie en aanpak

We vinden het zó vanzelfsprekend dat er altijd drinkwater uit de kraan komt, dat we nauwelijks stilstaan bij de hoeveelheden water die we gebruiken. Per dag gebruiken we gemiddeld 128 liter drinkwater per persoon. Het grootste deel daarvan gebruiken we om te douchen en om het toilet door te spoelen.

Met onze campagne laten we beelden zien van alledaagse gebruiksmomenten, en roepen we mensen op 'Rustig aan met de kraan' te doen. Dit is meteen ook de naam van de campagne. We vonden het belangrijk om niet belerend over te komen, of mensen zogenaamde sproeischaamte aan te praten. Daarom zie je de gebruiker ook zichtbaar genieten en koppelen we aan ieder moment een direct toe te passen tip.

Op deze campagne website vind je een overzicht van ons gemiddelde drinkwatergebruik in en rond het huis en geven we 15 tips. Zo gebruik je bijvoorbeeld gemiddeld 60 liter drinkwater voor 7 minuten douchen. Door twee minuten korter te douchen, bespaar je dus 16 liter drinkwater per keer.

Middelen

  • Ontwerp campagnewebsite (uitgevoerd door Ivengi)
  • Cinemagraphs en fotografie (uitgevoerd door Michel Mölder)
  • Radio-commercial
  • Print advertenties
  • Branded content
  • Social Media campagne
  • Interne communicatie
  • Digital Out Of Home
Met cinemagraphs gaat alle aandacht naar het drinkwater.

Voor deze campagne hebben we gekozen om gebruik te maken van cinemagraphs. Dat is een combinatie van fotografie en bewegende elementen in een cinematografische kwaliteit. De kijker krijgt de indruk dat het beeld zichzelf eindeloos herhaalt, zonder duidelijk begin of einde.

Met een cinemagraph kunnen we steeds in een enkel frame een heel verhaal vertellen. Maar in tegenstelling tot 'klassieke' fotografie, trekken we extra aandacht naar het drinkwater door alleen dit onderdeeltje in ieder beeld te laten bewegen. Het beeld is vertrouwd, maar toch bevreemdend.

Bij de productie van deze specifieke reeks cinemagraphs was werken met bewegend water én mensen de grootste uitdaging. Daarom hebben we in dit project gekozen om samen te werken met Michel Mölder, dé expert in Nederland op dit gebied.

Interne lancering

Voor medewerkers van WML, ook wel bekend als watermakers, ontwikkelden we een aantal aparte middelen om de campagne ook binnen de organisatie te laten leven. Op de lanceringsdatum van de campagne ontvingen medewerkers een waterbespaar-kit met daarin onder meer een handige douchetimer, een tandenborstel bedrukt met een tip en delftsblauwe muurtegeltjes.

Tijdens de jaarlijkse barbecue werd de 'WATERFAQ', ook wel de leukste waterquiz van Limburg, gelanceerd. De WATERFAQ is een quiz waarin medewerkers tot het eind van het jaar iedere maand een vraag voorgeschoteld krijgen. De quiz kent iedere maand een maandwinnaar, en aan het eind van het jaar geeft WML een ton weg! Een regenton, welteverstaan. Met een (over de top) uitbundige presentator, een heus prijzenrad en een geheel eigen stijltje, is de WATERFAQ een tikkeltje apart, maar wel lekker verfrissend.

Wil je meer informatie over de case of wil je graag zelf aan de slag met je merk? Dat kan. Neem contact met ons op voor een kennismaking.

Meer weten over deze case?