We hebben het misschien niet in de gaten, maar onze maatschappij is in transitie. Toch blijven we in ons communicatievak doen wat we geleerd hebben, gebaseerd op traditionele uitgangspunten en principes.
Jongere generaties geloven er niet meer in. Onze waarden zijn aan het verschuiven. We evolueren van hoofd naar hart. Van zenden naar geraakt worden. Van winst naar waarde en van imago naar essentie. Alleen merken die daadwerkelijk authentiek zijn, die de essentie weten te vangen, en mensen daarmee weten te inspireren, hebben nog toekomst.
Wij geloven dat de waarde van kunst, film en cultuur in deze transitie steeds belangrijker wordt. Want het laat je anders kijken naar de wereld om je heen. Is in staat vooroordelen weg te nemen en het debat te faciliteren.
Daarom zoeken wij de creatieve grenzen op van ons vak, laten we disciplines in elkaar overvloeien en streven wij naar authentiek werk dat werkelijk raakt in hart en hoofd.
Onze naamgever en inspirator Antanas Mockus was tweemaal burgemeester van Bogota, na een carrière als wiskundeprofessor aan de universiteit van Colombia. Zijn onconventionele aanpak en visie als burgemeester, hij had geen enkele politieke ervaring, zorgde voor indrukwekkende resultaten en positieve verandering in een stad in crisis. Hij wist bijvoorbeeld het aantal moorden met 70% te verlagen en zorgde voor een afname van 50% van het aantal verkeersslachtoffers door mimespelers het verkeer te laten regelen.
Geïnspireerd door zijn ervaring als wiskundeprofessor en filosoof stond hij voor een nieuwe politieke stijl. In zijn pogingen om de mentaliteit en het gedrag van zijn burgers te veranderen had hij één doel: het hart en het hoofd van de massa raken. In plaats van prediken en straffen geloofde hij meer in een artistieke en creatieve aanpak om mensen te motiveren.
Hij was eerlijk en open in zijn communicatie, bleef authentiek en had zelfspot. Sprak over zijn eigen tekortkomingen en suggereerde niet moreler te zijn dan enig ander.
Rebellie was niet het doel, het was een resultaat van het geloof in “Art inspired campaigns”.
Mockus gelooft in film als ultiem middel om authentieke verhalen te vertellen en mensen te ontroeren. Wij maken films van mensen en verhalen die niet verteld worden. We geven subculturen een gezicht en hebben de ambitie om vooroordelen en stigma's weg te nemen. We streven naar het hoogst haalbare creatieve en cinematografische niveau. Mockus produceert films in opdracht, maar werkt ook onafhankelijk aan eigen projecten.
Wij maken branded content, fictie en documentaires.
Coproductie en servicebureau
Mockus heeft een groot netwerk aan professionals en talent. We hebben
de faciliteiten in huis om een (tijdelijke) repetitie of
productielocatie te faciliteren. Met ons multidisciplinaire team hebben
we brede ervaring in complexe projectorganisatie en productie,
productiedesign, grafische vormgeving, art-direction, crew-management,
locatie-management, decor- en set-bouw en art-ondersteuning/
organisatie. Wij zijn graag een regionale partner voor elke productie in
Limburg.
Vanuit M-Lab, een ideëel initiatief van Mockus, doen wij onder andere onderzoek naar beeldcultuur, kunstbeleving en de relatie tot communicatie. Kunst en cultuur verbindt mensen, makers en bedrijven. Daarom vinden wij het belangrijk dat ook een jongere generatie zich op vroege leeftijd al met kunst en cultuur bezighoudt.
Als ambassadeur van Limburgse kunst en cultuur biedt M-Lab een
creatief platform, zowel fysiek als online, dat naast onderzoek en eigen
publicaties ook regionale kunstenaars, talenten en makers met elkaar
verbindt en hen een podium biedt.
In ons eigen atelier en fotostudio experimenteren we zelf met verschillende creatieve disciplines en media. Het houdt ons geïnspireerd en creatief. Zodat we ook in ons werk voor opdrachtgevers onderscheidend creatief werk blijven maken.
Volgens het principe 'art-inspired campaigns' en 'nothing but the truth' werken wij voor merken en organisaties met een sociaal-maatschappelijk bewustzijn. Geen opsmuk en mooimakerij, maar we helpen je te worden wie je bent. Van strategische sparringpartner tot creatieve creator. Mockus werkt graag vanuit één sterk creatief concept en een authentieke positionering. Onder ons communicatiewerk vind je onder andere:
We gebruiken hierin een aantal beproefde en door Mockus doorontwikkelde methoden.
Disruptie en archetypebranding zijn de twee belangrijkste uitgangspunten van onze werkwijze.